Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Reset
Reset

Sensoplastyka® - co to takiego…?

Zapewne wiele z Was zastanawia się czym jest Sensoplastyka®? Najprostsza odpowiedz: To pewnego rodzaju zajęcia, które wpływają na wszechstronny rozwój Waszych dzieci.

            Sensoplastyka® jest metodą i marką, której autorem jest Izabela Stefańska. Jest zastrzeżonym znakiem towarowym Inkubatora Inspiracji, a zajęcia mogą prowadzić wyłącznie osoby, które ukończyły szkolenie Trenerskie prowadzone przez wspomnianą wcześniej firmę. To ciekawe  zajęcia, które, mimo iż są proste w swojej formie, przynoszą ogromne korzyści zarówno dla rozwoju mózgu małego człowieka, ponieważ angażują wszystkie zmysły: wzroku, dotyku, słuchu, węchu i smaku, jak i ogólnej motoryki dzieci. Z jednej strony to aktywność bardzo atrakcyjna i kreatywna, a z drugiej – intensywnie stymulująca rozwój malucha. Dana metoda jest wspieraniem rozwoju umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami oraz zdolnościami do współpracy, porozumiewania się z innymi i działania w grupie. W trakcie zajęć sensoplastycznych na dziecko oddziałuje wiele bodźców. Ma ono możliwość reagowania na nie w naturalny dla siebie sposób. Co więcej, Sensoplastyka® jest doskonałą zabawą dla dzieci. Najprościej można powiedzieć, że jest to swoista plastyka sensoryczna dla wszystkich osób w wieku od 0 do 100 lat.

            W celu przeprowadzenia zajęć, wykorzystując tę metodę, należy zastosować kilka zasad pracy. Zajęcia odbywają się na dużej przestrzeni, czyli podłodze, która musi być zabezpieczona np. folią, a nie przy stolikach. Zabawa odbywa się w ubraniu, które można pobrudzić, nie zakłada się fartuszków ochronnych. Nie należy przeszkadzać sobie nawzajem. Podczas zajęć Trener nie ma gotowych scenariuszy, to dziecko decyduje w jakim czasie się bawi, co i ile chce wsypać, wlać. Osoba prowadząca nie sugeruje tylko zadaje pytania typu „może chciałbyś/chciałabyś sam/sama spróbować?”. Wykorzystuje się tylko i wyłącznie  naturalne produkty spożywcze takie jak mąka, ryż, kasze, makarony, jogurty, groch, fasola, galaretki, woda, olej, barwniki spożywcze. Na każdych zajęciach dzieci korzystają z innych produktów, żeby mogły pobudzać i rozwijać swoje zmysły, kreatywność, samodzielność, swobodę działania. Dzieci same dokonują wyboru czy bawią się na sucho czy użyją mokrych produktów (np. woda, olej, mleko). Z przygotowanych artykułów spożywczych mogą stworzyć różnego rodzaju masy czy to ciastolinę, ryżolinę, ciecz nienewtonowska, czy po prostu, używając języka dzieci - „gluta”. Mogą przesypywać, przelewać, smakować, wąchać, dotykać, poznawać, a także porównywać swoje masy. Mimo że wszyscy mają do wykorzystania te same produkty, każdemu wychodzi coś innego.

            Prowadząc zajęcia z Sensoplastyka® z przedszkolakami można zauważyć, jak dzieci obawiające się pobrudzenia, lękliwe stają się bardziej otwarte i chętne do eksperymentowania. Zaczynają używać większej ilości przeznaczonych produktów, nie ograniczają się tylko do zabaw suchymi artykułami. W czasie zajęć przedszkolaki niejednokrotnie opowiadają sobie o tym, że w domu rodzice nie pozwalają mi się tak bawić i brudzić, a „w przedszkolu jest super”. Rodzicu, warto spróbować zmienić swoje nastawienie i przymknąć oko na plamkę na ubranku, czy brudne rączki malucha. Pamiętaj, że Sensoplastyka® to nie tylko dobra zabawa pozwalająca dzieciom  rozwijać swoją kreatywność, myślenie czy procesy poznawcze, ale przede wszystkim ogólny rozwój całego organizmu. Przedszkolaki po zajęciach wychodzą bogatsze o nowe doświadczenia, pełne radości i stymulacji sensorycznej.

           

 

Poniżej przedstawiam przykłady zabaw z wykorzystaniem metody Sensoplastyka®. Opisane zajęcia można przeprowadzić również w domu z całą rodziną. Udanej zabawy!

Domowe farby

Domowe farby można wykonać z wody, mąki i barwnika spożywczego albo zabarwić jogurt np. sokiem z buraka. Malowanie farbami to zabawa uwielbiana przez wszystkie dzieci. Jest jeszcze bardziej atrakcyjna, kiedy malować można całymi dłońmi, stopami, a podłoże do malowania nie kończy się na małym formacie.

Piasek kinetyczny

Do stworzenia piasku wystarczy użyć mąki, oleju, a jeśli chcemy uzyskać kolorowy piasek to dodatkowo barwników spożywczych. Dzieci mogą w nim bawić się podobnie jak w piaskownicy: przesypywać, odciskać kształty z foremek, ugniatać, pisać palcem po piasku kinetycznym, odciskać dłonie, stopy.

 

 

mgr Ewa Żero

nauczyciel wychowania przedszkolnego

oligofrenopedagog z kwalifikacjami do pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu

terapeuta pedagogiczny

Sensoplastyka® - trener I stopnia

Data dodania: 2022-05-26 15:14:17
Data edycji: 2022-05-26 15:17:20
Ilość wyświetleń: 1085
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

17-100 Bielsk Podlaski

ul. Żwirki i Wigury 4

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej