Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Czy poradzę sobie w szkole? - dojrzałość szkolna dziecka

Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole przyjęto nazywać dojrzałością szkolną. Według Wincentego Okonia miarą dojrzałości szkolnej jest „osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwi mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej”.

 

Celem diagnozy w grupie 6 latków jest udzielenie rodzicom, na podstawie obserwacji zachowań dzieci, informacji związanych z zakresem przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole oraz jego funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Przedmiotem pomiaru są umiejętności dziecka zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Diagnoza wiadomości i umiejętności szkolnej jest przeprowadzana w ostatnim roku edukacji przedszkolnej w dwóch etapach – pierwszy w październiku (diagnoza jesienna), drugi w kwietniu (diagnoza wiosenna). Diagnoza obejmuje umiejętności – wymagania z podstawy programowej zawarte w czterech obszarach:

I fizyczny obszar rozwoju dziecka:

samoobsługa, duża motoryka, mała motoryka;

II emocjonalny obszar rozwoju dziecka:

przeżywanie i rozumienie emocji, samodzielność, odporność emocjonalna, umiejętność rozstawania się z opiekunem;

III społeczny obszar rozwoju dziecka:

stosunek do rówieśników i dorosłych, stosunek do norm i zasad zachowania;

IV poznawczy obszar rozwoju dziecka:

wiedza ogólna, rozwój mowy, spostrzeganie, pamięć, uwaga, gotowość do nauki czytania, gotowość do nauki pisania, umiejętności matematyczne, ekspresja, gotowość do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

 

Część sprawności jest badana i oceniana na podstawie kart pracy dziecka, pozostała część to obserwacje prowadzone przez nauczyciela. Obserwacje powinny być prowadzone przez dłuższy czas, w różnych codziennych sytuacjach, tak aby informacje o poziomie funkcjonowania dziecka były jak najbardziej rzetelne.

 

Mimo iż gotowość szkolną przeprowadza nauczyciel, bardzo ważna jest przy tym rola rodzica wspierającego dziecko w procesie edukacji. Nauczyciel po diagnozie jesiennej omawia z rodzicem poziom rozwoju dziecka i ukierunkowuje (jeśli jest taka potrzeba) w jakich obszarach należy dziecko wspomóc. W tym celu też współpracuje z rodzicem, wymieniając spostrzeżenia o postępach dziecka.

 

Odpowiedzialne przeprowadzenie diagnozy umożliwi przekazanie rodzicom jasnej informacji o stopniu opanowania wiedzy i umiejętności ich dziecka – zarówno po jesiennym, jak i po wiosennym badaniu. Na podstawie przeprowadzonej diagnozy nauczyciel w terminie do końca kwietnia wydaje rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

mgr Joanna Malinowska
nauczyciel wychowania przedszkolnego
terapeuta pedagogiczny

Data dodania: 2022-04-20 11:49:52
Data edycji: 2022-04-20 11:50:17
Ilość wyświetleń: 385
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

17-100 Bielsk Podlaski

ul. Żwirki i Wigury 4

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej