17-100 Bielsk Podlaski
ul. Żwirki i Wigury 4
Języka angielskiego można (i opłaca się!) uczyć dziecko jak najwcześniej. Z pewnością wiemy, że nauka języka obcego już od najmłodszych lat ma wiele zalet. Dziecko bardzo szybko przyswaja nowe wiadomości, słówka, zwroty. Daje to świetną bazę do dalszej edukacji językowej.
Mocną stroną nauki języka obcego w tak młodym wieku jest brak barier. Małe dzieci uczą się drugiego języka naturalnie i bez większego wysiłku. Przedszkolaki, jeżeli czują się bezpieczne, nie wstydzą się popełniać błędów, nie mają też oporów przed mówieniem. Ich umysł chłonie zasłyszane wyrazy, zwroty w błyskawicznym tempie. Dzięki temu nauka jest efektywniejsza, a dziecko chętniej wykorzystuje nowe umiejętności w codziennym życiu. Nabyte zdolności w wieku przedszkolnym pozwalają naszym pociechom przełamać bariery językowe i z łatwością wkroczyć w kolejny etap jakim jest szkoła.
Nauczyciel nie oczekuje, że dziecko po kilku zajęciach będzie mówiło po angielsku równie płynnie jak w języku ojczystym. Cel nauki w tym wieku jest zupełnie inny. Przedszkolak, słuchając języka angielskiego podczas zabaw, piosenek, czy czytania książek przez nauczyciela osłuchuje się z językiem i oswaja z jego brzmieniem. Na skutek tego rozumienie języka, a następnie wypowiadanie pierwszych słów przychodzi z łatwością. Przyswajanie języka zazwyczaj ogranicza się do okresu wczesnego dzieciństwa, kiedy dziecko nabywa umiejętności językowe w sposób naturalny i nieświadomy poprzez swobodny dostęp do wypowiedzi językowych w swoim otoczeniu jakim jest przedszkole.
W bardzo prosty sposób można wykorzystać metody aktywizujące. Najważniejszym elementem zajęć aktywizujących jest podejmowanie przez dziecko, samodzielnie lub w grupie, jakiegoś działanie sprawiającego mu satysfakcję, poprzez które nieświadomie uczy się i rozwiązuje problemy. Zatem metody aktywizujące to taki sposób nauczania, w którym nauczyciel nie przekazuje dzieciom gotowej wiedzy, lecz stwarza warunki do samodzielnego jej przyswojenia. Przedszkolaki o wiele łatwiej zdobywają wiedzę przez zabawę, za pomocą piosenek, ćwiczeń gimnastycznych, pomocy dydaktycznych, dramy czy flashcards, niż poprzez suchą, encyklopedyczną naukę tj. podręczniki oraz karty pracy. One również są ważnym elementem podczas zajęć, aczkolwiek nie jest to priorytet.
Inną atrakcyjną formą nauki jest wykorzystanie chusty animacyjnej np. do nauki kolorów, liczb, owoców, warzyw. Okazją do zapamiętywania prostych zwrotów takich jak np.: please, sorry, thank you, go to the toilet, close the door, we are eating a dinner, jest wykorzystywanie tego słownictwa w ciągu dnia – podczas posiłków, podstawowych zajęć dydaktycznych czy czynności dnia codziennego. Podobnie można wprowadzić słownictwo związane z odzieżą np. zimową, wykorzystując do nauki odzież przedszkolaków. Takie formy nauczania są nie tylko atrakcyjne, ale i sprzyjające zapamiętywaniu nowego słownictwa. W dzisiejszych czasach nic tak nie pomaga jak ruch, który pozwala dziecku wyzwolić każdą emocję, czerpać radość z ćwiczeń ruchowych (workout kids), a także daje możliwość cieszenia się z przebywania wśród rówieśników. Z kolei pajacyki czy też skłony stwarzają doskonałe warunki do nauki liczenia.
Język angielski w przedszkolu to bardzo znana forma zajęć dodatkowych dla malucha. Pozwala już od najmłodszych lat oswajać się z językiem obcym, co ma znaczący wpływ na późniejszą edukację dziecka. Stosowane formy oraz metody podczas nauki języka obcego w przedszkolu wpływają korzystnie na przyswojenie przedstawianych treści. Zajęcia są też doskonałym sposobem do zacieśnienia więzi między dziećmi oraz wywołania pozytywnych emocji.
mgr Paulina Hryniewicka
nauczyciel wychowania przedszkolnego
nauczyciel języka angielskiego
17-100 Bielsk Podlaski
ul. Żwirki i Wigury 4